چکیده فارسی: هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه ی بین سلامت روان با منبع کنترل و رضایت زناشویی در بین معلمین مدارس راهنمایی شهرستان اسدآباد در سال 1394 متغیر مستقل در این پژوهش سلامت روان و متغیر وابسته منبع کنترل با رضایت زناشویی است منبعکنترل: منبع کنترل مولفه ای است که آزمون منبع کنترل جولیان راتر آن را می سنجد سلامت روان : عبارت است از نمره ای که آزمودنیاز آزمون سلامت روان GHQ بدست می آورد منبع کنترل: مولفه ای است که آزمون منبع کنترل جولیان راتر آن را می سنجد رضایت زناشویی: این متغیر را می توان با استفاده از آزمون رضایت زناشویی انریچ ENRICH مورد سنجش قرار داد که توسط اولسون وفورنیز و درانکمن ساخته شده است هدف این پرسشنامه تعیین حیطه های کاری و نقاط قوت روابط زناشویی است این پرسشنامه از41 زیر مقیاس تشکیل شده است حداکثر نمره آزمودنی در این پرسشنامه برابر با 460 است و نمره بالاتر نشانه رضایتمندی بیشتر زناشویی است روش پژوهش، پیمایشی است همچنین، چون بررسی رابطه بین متغیرها نیز مد نظر است، لذا این تحقیق، توصیفی از نوعهمبستگی نیز خواهد بود جامعهی آماری در این پژوهش، زوجین معلم شهرستان اسدآباد در مقطع راهنمایی را شامل می شود که براین اساس 140 نفر از زوجین معلم را شامل می شود سپس با استفاده از جدول مورگان گرجسی 1989 104 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای پایه ی تحصیلی راهنمایی انتخاب گردیده شد و سپس با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده افراد آزمودنی – انتخاب شدند به طور کلی پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده مشتمل بر دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی خواهد بود در بخش آمار توصیفی از روش های توصیفی به همراه آمارههای گرایش مرکزی نظیر میانگین و پراکندگی نظیر انحرافمعیار و در بخش آمار استنباطی، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده خواهد شد پس از تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش به این جمع بندی دست یافت که : بین سلامت روان با منبع کنترل بیرونی رابطهی معنادار و مثبتدارد بین سلامت روان با منبع کنترل درونی و رضایت زناشویی رابطهی معناداری وجود نداردبین سلامت روان با منبع کنترل و رضایتزناشویی رابطهی معناداری وجود ندارد