چکیده فارسی: رفتار خرید اجتماعی مد، فعالیت ها و روابط بین فردی مستقیم و غیرمستقیم پیچیده و پویایی را در بر می گیرد که در جریان فرایندخرید مد روی می دهند و باعث لذت بردن مصرف کنندگان از خرید و رضایت آنها می شود که در بلند مدت به بهبود فروش کمک میکند با توجه به ضرورت موضوع پژوهش به منظور بررسی رفتار خرید اجتماعی مصرف کنندگان بر درگیری ذهنی آنان در حوزه پوشاک مد در میان دانشجویان دانشگاه آزاد سنندج صورت گرفته است پژوهش از بعد هدف کاربردی و از نظر روش توصیفیهمبستگی است برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده علومانسانی دانشگاه آزاد سنندج هستند حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 340 نفر محاسبه شد در این پژوهش جهت تحلیل داده ها از نرم افزار spss و ازمون های همبستگی و رگرسیون استفاده گردید که نتایج حاکی از آن است که بین ابعاد رفتار اجتماعی مد بادرگیری ذهنی رابطه معنی داری وجود دارد همچنین نتایج رگرسیون نشان دادکه بعد ابراز عقیده نسبت به سایر بعدهای رفتار اجتماعی تاثیر بیشتری بر درگیری ذهنی مشتریان دارد