نویسندگان:
محمد رمضان پور1 ، مریم کمال2 .1استاد دانشگاه پیام نور مشهد
2دانشجوی کارشناسی ارشدتاریخ تشیع
چکیده فارسی: امروزه گرد شگری یکی از پردرآمدترین صنعت ها به شمار میرود که ک شورهای مختلف هر یک با مزیتهای رقابتی خاص خودسعی در ورود به کار زار رقابتی این صنعت و ارایه پیشنهادهای جذاب برای گردشگران دارند کشورها و شهرها به عنوان عرضهکنندگان در این صنعت هر یک خدمات خاصی را مخصوص دسته خاصی از مشتریان با توجه به ایدیولوژیها و ارزشهای فرهنگی و مذهبی خود ارایه میدهند تا بتوانند با جذب گردشگگران مورد نظر خود از مزایای این صگنعت اسگتااده کنند یکی از انواع گردشگری که به تازگی بر سر زبانها افتاده گردشگری حلال است از مشکلات موجود برای مسلمانان در صنعت توریسم هموارهاین بوده است که به رغم اینکه دین اسلام افراد را ترغیب به سار و دیدن عالم میکند، اما ساختار فرهنگی بسیاری از کشورها به گونه ای است که قوانینی بسیار متااوت از قوانین موجود در دین اسلام و موارد منع شده در آن دارند و اساسا قصد سار در دیدگاه اسلام ،در جنبه هایی متااوت است ،بر این مبنا هدف این مقاله تحلیلی از جایگاه ایران در گردشگری حلال و پایدار و موانعموجود در جذب گردشگران مورد بررسی است که ابتدا موانع رسیدن به این هدف را شرح داده، سپس ادبیات مربوط به گردشگری و جایگاه ایران در این صنعت را مورد واکاوی قرار داده است این پژوهش از نوع توصیای مروری است