چکیده فارسی: ورود و گسترش انواع رسانههای نوین در میان خانوادههای ایرانی، این نهاد اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و موجب تغییراتی در رفتار و گفتمان نسل جوان و نوجوان شده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر، مطالعه نقش رسانههای نوین در کنشهای خانوادگی دانشآموزان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر شیوۀ اجرا، همبستگی و از نظر زمانی، مقطعی است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دوره متوسطه دوم استان آذربایجانشرقی در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادهاند. حجم نمونه پژوهش 627 نفر بود که از طریق فرمول کوکران و به روش نمونهگیری طبقهای متناسب توأم با نمونهگیری تصادفی ساده و سیستماتیک انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محققساخته و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که میان میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازیهای رایانهای با کنشهای خانوادگی دانشآموزان همبستگی معنادار معکوس وجود دارد. این بدین معناست که با افزایش میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازیهای رایانهای، کنشهای خانوادگی دانشآموزان تضعیف میشود. علاوه بر این، متغیرهای میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازیهای رایانهای توانستهاند 15/7 درصد از واریانس یا تغییرات کنشهای خانوادگی دانشآموزان را تبیین کنند. افزایش سواد رسانهای و آموزش استفاده بهینه از رسانههای نوین از سوی دانشآموزان از راهکارهایی هستند که زمینه را برای کاهش تأثیرات منفی رسانههای نوین فراهم میسازند.
The Impact of New Media Technologies on Students’ Communication Patterns and Functioning in the Household (A Case Study: High School Students in East Azerbaijan Province)
English Abstract: This study set out to examine the impact of new media technologies on students’ communication patterns and functioning in the household. This correlational research has taken an applied approach regarding the objective, while in regard to time, a cross-sectional approach has been used. The statistical population of the study was comprised of senior high school students in East Azerbaijan Province in 2021-2022 school year. The sample size was estimated based on Cochron Formula and a number of 627 students were selected using stratified sampling method as well as simple, systematic random sampling method. The research instrument included a researcher-made questionnaire. The obtained data were analyzed using Pearson correlation coefficient and MANOVA. Results revealed that there was a significant, inverse correlation between the use of mobile phone, Internet, and computer games and students’ communication patterns and functioning in the household. More specifically, increase in the use of new media technologies results in poor students’ communication patterns and functioning in the family. In addition, the use of mobile phone, Internet, and computer games could account for %15.7 of the variance in students' communication patterns and functioning in the household. Boosting students’ media literacy skills and familiarizing them with optimal use of new media technologies can reduce the negative impacts of new media.
Keywords: family functioning , Internet , computer games , mobile phone , new media .