چکیده فارسی: یادگیری خود راهبر مهارتی ضروری برای آموزش نوین بوده و می تواند با راه های مختلف نحوه ی تصمیم گیری افراد جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد این مطالعه ارتباط شیوه های مختلف تصمیم گیری را با یادگیری خود راهبر را در دانشجویان پردیس فرهنگیان شهید مطهری زاهدان مورد بررسی قرار داده است این مطالعه به شکل توصیفی همبستگی، بر روی ، 147 نفر از دانشجویان پردیس فرهنگیان شهید مطهری زاهدان که به روش سرشماری انتخاب شده بودند مورد بررسی قرار گرفته است این تحقیق در بازه ی زمانی پاییز در سال 1395 انجام گشته است در این تحقیق از پرسشنامه ی شیوه های تصمیم گیری عمومی بروس واسکات وپرسشنامه ی خود راهبری چنگ وهمکاران استفاده شده است روایی این پرسشنمه ها با استفاده از روایی محتوایی تایید وپایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 73 % و 95% تعیین شده است این پرسشنامه ها به شیوه ی خود گزارشی توسط دانشجویان تکمیل شده است و داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های کای دو و آزمون من – ویتینی ، به وسیله ی نرم افزار اس پی اس اس نسخه ی 21 مور د تجزیه وتحلیل قرار گرفته است سطح معنی داری در این پژوهش 4% معین گشته است میانگین سنی دانشجویانی که به عنوان جامعه ی آماری پژوهش انتخاب شده اند 21/15 بود وبیشتر دانشجویانی که در این طرح مشارکت داشتند دانشجویان ترم های سه به بالا بودند که بعد از گذشت دوترم می توان به طور قطع درباره ی آن ها نتیجه گرفت که ملاک تصمیم گیری آن ها برای ورود به دانشگاه فرهنگیان وکسب تحصیلات عالیه در رشته ی معلمی چه بوده است شیوه یتصمیم گیری غالب در بیشتر افراد شیوه ی منطقی و بعد غالب در یادگیری خود راهبر انگیزه یادگیری بوده است نمرات کسب شده بعد از تجزیه وتحلیل پرسشنامه ها تماما ابعاد تصمیم گیری ویادگیری خود راهبر را به غیر ازشیوه ی تصمیم گیری شهودی تفاوت معنی داری وجود داشت یادگیری خود راهبر با شیوه ی تصمیم گیری منطقی همبستگی مثبت و با شیوه های اجتنابی وآنی همبستگی منفی دارد در نتیجه آنچه که از این تحقیق به دست آمد تاثیر گذاربودن شیوه ی تصمیم گیری منطقی بر خود راهبری دانشجویان پردیس فرهنگیان شهید مطهری زاهدان بوده است