نویسندگان:
زینب عامری1 ، کفایت سلمانیان2 .1کارشناسی ارشد رشته روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2دانشجوی کارشناسی رشته روان شناسی عمومی دانشگاه پیام نور آبادان
چکیده فارسی: آدمی باید نیازهای زیستی خود را در اوضاع و احوالی اجتماعی ارضا نماید،نوجوانی دورهای بسیار مهم و بحرانی است زیرا در این زمان است که سوال اساسی فرد در مورد هویت مطرح میشود هدف از این پژوهش شناسایی رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در دانشآموزان پسر پایه دوم دبیرستان و تعیین سهم متغیرهای سبک های هویت و هوش هیجانی در پیشبینی سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر پایه دوم دبیرستان می باشد در این پژوهش، از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید در این روش، برای هر یک از اعضای جامعه واحد نمونه گیری ، امکان مساوی برای انتخاب شدن فراهم است با استفاده از روش همبستگی پیرسون نتایج نشان دادکه بین هوش هیجانی وسازگاری اجتماعی همبستگی وجود دارد با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها هوش هیجانی عامل نیرومندی در تعیین میزان نقش و اثر متغیر مستقل بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان می باشد بیش از 5 درصد از تغییرات سازگاریاجتماعی مربوط به عامل هوش هیجانی است که نشان می دهد این افراد توانایی بالایی برای سازگاری با محیط و کسب موفقیت در زندگی دارند و خود را برای مقابله با مشکلات احتمالی تجهیز می کنند عامل های هوش هیجانی و سبکهای هویت با سازگاری اجتماعی نوجوانان و جوانان رابطه مثبت و مستقیمی دارد افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشند بسیار راحت تر بر مشکلات و مسایلی که برای آنها پیش می آید فایق می شوند و در زندگی شخصی خود موفقترند افرادی نیز که از سبک هویت اطلاعاتی استفاده می کنند در هنگام تصمیم گیریها به صورت آگاهانه و فعال به جستجو و ارزیابی اطلاعات می پردازند و معمولا راهبردهای مسیله مدارانه ای برای حل مشکلات خود بر می گزینند