نویسندگان:
آزاده مومنی1 ، امیر صباغی2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
2کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده فارسی: علایق چشمگیر و گستردهای به مفهوم حمایت اجتماعی به عنوان عامل موثر در سلامت و بهزیستی، بهویژه در جوانا ن و نوجوانان، مشاهده میشود، به صورتی که این علایق، در افزایش تعداد پژوهشها و برنامههای درمان و مداخله که از حمایت اجتماعی برای کمک درمانی استفاده کردهاند منعکس شده است هدف مطالعه حاضر بررسی نقش حمایت اجتماعی ادراکشده بر زندگی شخصی و تحصیلی دانشآموزان با مرور پیشینهی پژوهشی موجود در این زمینه میباشد بر اساس مطالعه ی حاضرادراک حمایت اجتماعی از منابع مختلف والدین، دوستان، همکلاسیها و معلم به پیشرفت تحصیلی بیشتر و موفقیت در مدرسه، علاقه به کلاس درس و پیگیری اهداف اجتماعی، روابط مثبت با والدین و همسالان، خودکارآمدی، عزت نفس و بهزیستی روانی بالاتر، افزایش توانایی برای مقابله با سختیها، سطوح بالاتر دستیابی هویت، نگرش بهتر و درک بالاتر از تواناییهای خود، پریشانی روانی کمتر در پاسخ به عوامل استرسزای زندگی، سطح افسردگی و اضطراب پایینتر در آینده، کاهش افکار خودکشی و مشکلات رفتاری کمتر منجر میشود با توجه به این که ادراک حمایت اجتماعی از منابع مختلف، یکی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت زندگی شخصی و تحصیلی دانشآموزان از جنبههای متعدد است، بنابراین والدین و معلمان باید با ارایهی بیشتر حمایت اجتماعی به ادراک بالاتر آن توسط دانشآموزان منجر گردند تا بتوان هر چه بیشتر از فواید منابع حمایتیسود جست