نویسندگان:
سجاد خیاط1 ، رضا اربابی2 ، محمد اربابی3 .1دانشجو کارشناسی علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان پردیسشهید مطهری
2دانشجو کارشناسی علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری
3آموزگار مقطع ابتدایی ،آموزش و پرورش شهرستان هامون
چکیده فارسی: آداب و روش های تعلیم و تعلم از مسایل مهم در حوزه آموزشی است که توجه و پایبندی به آن، راه رسیدن به اهداف آموزش و پرورش را هموار می سازد، اما این مهم با چالش هایی رو به روست چالش هایی بعضا از جنس سردرگمی که گاهی گریبان گیر بالاترین قشر آموزشی جامعه یعنی معلمان می شود گسترش فرهنگ ها و پیشرفت تعاملات باعث شده که امر تربیت و فرهنگ روز به روز حساس تر گردد از طرفی در جامعه اسلامی همچون ایران علاوه بر فرهنگ های جامعهوعرفی فرهنگ هایی به نام فرهنگ های دینی وجود دارند که برگرفته از کتاب مقدس قرآن و سیره معصومین و پیشوایان می باشد یک معلم باید علاوه بر اشنایی با فرهنگ های عرفی بر فرهنگ های دینی نیز تاکید بسیاری ورزد تا بتواند به خصوصیات یک معلم خوب دست پیدا کند و عملکرد بالایی در تربیت افراد داشته باشد یکی از این فرهنگ های ناب دینی فرهنگ رضوی می باشد در این مقاله ما برانیم که به خصوصیات یک معلم خوب باتوجه و تاکید بر تربیت و فرهنگ امام رضا علیه السلام بپردازیم هدف اصلی ما آشنا کردن افراد به خصوص معلمان با فرهنگ رضوی و روش تربیت افراد توسط آن حضرت به عنوان معلم می باشد روش این تحقیق از نوع نظری و روش آن توصیفی تحلیلی است و برای جمع آوری اطلاعات و داده های لازم آن از روش کتابخانه ای استفاده شده است جامعه تحقیق شامل کلیه کتابها، پایان نامه ها،مجلات، سایت های اینترنتی و پژوهش ها و تحقیقات مرتبط با موضوع مقاله می باشدابزار پژوهش نیز فیش برداری بوده است