چکیده فارسی: تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود اختلالات یادگیری خواندن و نوشتن دانش آموزان متوسطهصورت گرفت جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه دوم متوسطه شهر گلوگاه به تعداد 320 نفر درسال تحصیلی 95 1394 بود ابزارگردآوری داده ها: الف سی دی های آموزشی چند رسانه ای و اسلایدهای مرتبط با بهبود خواندن و نوشتن ب آزمون محقق ساخته سنجش توانایی خواندن و نوشتن این طرح روی 30 دانش آموز اجرا شد 15 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی درگروه آزمایش و 15 نفردیگر در گروه کنترل قرار داده شدند پیش آزمون سنجش توانایی خواندن و نوشتن برای هر دو گروه اجرا شد و سپس گروه آزمایش به مدت16 جلسه 45 دقیقه ای، خواندن و نوشتن زبان فارسی را با استفاده از یک چندرسانه ای آموزش دید گروه گواه در این مدت از تخته و لوحاستفاده کرد پس از پایان آموزش، پس آزمون سنجش توانایی خواندن و نوشتن برای دو گروه اجرا شد یافته های حاصل از تحلیلکوواریانس نشان داد میزان تفاوت نمرات گروه آزمایش و گروه کنترل یا میزان تاثیر فناوری اطلاعات وارتباطات 34 / 0 = η 2 می باشد یعنی 34 درصد تفاوت در نمرات پس از آزمون اختلالات یادگیری خواندن، مربوط به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد همچنینمیزان تفاوت نمرات گروه آزمایش و گروه کنترل یا میزان تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز 19 / 0 = η 2 است؛ یعنی 19 درصد تفاوت درنمرات پس از آزمون اختلالات یادگیری نوشتن، مربوط به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد در نتیجه می توان گفت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود اختلالات یادگیری خواندن و نوشتن دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان گلوگاه اثر مثبت و معناداری داشته است