نویسندگان:
محمدجعفر مهدیان1 ، فاطمه بیرانوند2 ، زهرا بداق3 .1استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر
چکیده فارسی: دهه اخیر به دلیل جهانی شدن و رقابت در کسب و کار از دهه های گذشته متمایز شده است بازارهای محصولات مصرفی، کالاهایصنعتی و خدمات یا بازارهای منابع همچون سرمایه، مواد و تکنولوژی به شدت در سطح جهانی یکپارچه شده اند هدف شرکتهایصادراتی از عرضه کالاها به بازارهای خارجی، کسب سود، درآمد مستمر و افزایش رقابت پذیری در طول زمان است مدتی است کهتلاش هماهنگی توسط صنایع و دولت در کشور برای بهبود عملکرد صادرات آغاز شده که نیازمند بررسی بومی است هدف از انجاماین پژوهش پر کردن شکافی مهم درخصوص بهبود عملکرد صادراتی می باشد که از طریق مطالعه تاثیر رفتار شرکت در بازارهایخارجی اثرات واسطه ای نمایشگاه های تجاری بر عملکرد صادراتی شرکت های ایرانی موردمطالعه شرکتهای صادرکننده شهر خرمآباد انجام می گیرد جامعه این تحقیق مشتمل بر 46 شرکت بود و محقق امکان بررسی کامل جامعه را بصورت سرشماری داشتهکل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند و ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته که مشتمل بر 28 سوال که 5و نرم S E M سوال مشخصات فردی و 23 سوال مربوط به پرسشنامه می باشد و نتایج حاصل از آن با مدل معادلات ساختاریافزار لیزرل تحلیل شد نتایج تحلیل داده ها نشان می دهد که متغیر های پژوهش تاثیر نمایشگاه های تجاری برتعهدصادراتی 8 01 ، نمایشگاه های تجاری بر دانش صادراتی 7 99 ، تاثیر دانش صادراتی شرکت ها بر ادراک مدیران 8 96 ، تاثیرتعهد صادراتی شرکت ها بر استراتزی صادراتی 7 22 ، تاثیر دانش صادراتی شرکت ها بر استراتژی صادراتی 8 25 ، تاثیراستراتژی صادراتی شرکت ها بر عملکرد صادراتی 7 48 ، تاثیر ادراک مدیران بر استراتژی صادراتی 10 73 با اطمینان 95 درصدتایید شدند که حاکی از تاثیرغیر مستقیم مستقیم اثرات واسطه ای نمایشگاه های تجاری بر عملکرد صادراتی می باشد