نویسندگان:
حسام الدین قاسمی1 ، مریم سادات کاظمی تریقان2 ، زهراسادات کاظمی تربقان3 ، سیدمهدی کاظمی تربقان4 .1دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی
2مدرس آموزش عالی آل طه
3مدرس دانشگاه بین المللی امام رضا ع
4بورس هیات علمی دانشگاه بجنورد
چکیده فارسی: هدف این تحقیق بررسی و تبیین رابطه کارآفرینی شرکتی و اقتصاد مقاومتی بوده است با استفاده از مبانی نظری موجود ابعاد اقتصاد مقاومتی احصاء شد و برای تبیین کارآفرینی شرکتی از جامع ترین ابزار اندازه گیری آن یعنی گرایش کارآفرینانه استفاده گردید با استفاده از فرمول کوکران، 134 نفر از صاحبان بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط که بیش از یک سال در حرفه ی خود در سطح شهر مشهد مشغول فعالیت بودند، به عنوان نمونه انتخاب شده است با جمع آوری داده های مورد نیاز به کمک پرسشنامه که روایی آن توسط اساتید دانشگاه و خبرگان تایید شده بود و ضریب پایایی آن با آلفای کرونباخ برای بخش های اصلی پرسش نامه ها بالاتر از 87 / 0 بود، برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون استفاده شد بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش رابطه معنادار بین اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی شرکتی، وجود دارد همچنین در میان ابعاد اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی بالاترین همبستگی و مقابله با دشمن پایین ترین همبستگی را با گرایش کارآفرینانه دارد بر اساس نتایج به دست آمده در این تحقیق، کارآفرینی شرکتی بر اقتصاد مقاومتی و به صورت خاص بر تک تک ابعاد آن موثر می باشد