نویسندگان:
فاطمه بیرانوند1 ، علیرضا امیرکبیری2 ، جواد سپهوند3 .1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد
2استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران،ا یران
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بارزگانی دانشگاه اراک
چکیده فارسی: دهه اخیر به دلیل جهانی شدن و رقابت در کسب و کار از دهه های گذشته متمایز شده است بازارهای محصولات مصرفی،کالاهای صنعتی و خدمات یا بازارهای منابع همچون سرمایه، مواد و تکنولوژی به شدت در سطح جهانی یکپارچه شده اند هدفشرکتهای صادراتی از عرضه کالاها به بازارهای خارجی، کسب سود، درآمد مستمر و افزایش رقابت پذیری در طول زمان است مدتی است که تلاش هماهنگی توسط صنایع و دولت در کشور برای بهبود عملکرد صادرات آغاز شده که نیازمند بررسی بومیاست هدف از انجام این پژوهش پر کردن شکافی مهم درخصوص بهبود عملکرد صادراتی می باشد که از طریق مطالعه تاثیر رفتارشرکت در بازارهای خارجی تاثیر شیوه هایی ارتقایی صادرات بر دانش و استراتژی صادرات انجام می گیرد به منظور بررسیتاثیر این شیوه ها بر دانش و استراتژی صادراتی یک پژوهش پیمایشی و علی در محدوده شرکت های لرستان انجام شده است جامعهاین تحقیق مشتمل بر 46 شرکت بود و محقق امکان بررسی کامل جامعه را بصورت سرشماری داشته کل جامعه به عنوان نمونهانتخاب شدند و ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته که مشتمل بر 43 سوال که 5 سوال مشخصات فردی و 38سوال مربوط به پرسشنامه می باشد و نتایج حاصل از آن با مدل معادلات ساختاری S E M و نرم افزار لیزرل تحلیل شد نتایج تحلیل داده ها نشان می دهد که شیوه های ارتقایی صادرات،درک مدیریت از محیط بازار، تعهدصادراتی، به طور مستقیم بر دانشو استراتژی صادرات تاثیر دارند