نویسندگان:
محمد عباس زاده جهرمی1 ، لطف اله دژکام2 .1استادیار و عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه جهرم
2استادیار و عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی جهرم
چکیده فارسی: اخلاق جایگاه ویژه و مهمی در بین صاحبان اندیشه و قلم از دیرباز تاکنون داشته و به عنوان بخشی از حکمت مورد توجه بوده است علامه طباطبایی ره بزرگ فیلسوف قرن معاصر، نگرش جدیدی پیرامون موضوعات نظری و عملی حکمت ارایه کرده است نظام اخلاقی مبتنی بر اندیشههای این دانشمند شهیر، اخلاق متعالیه نامیده شده که با الگوگیری از حکمت متعالیه تبیین میشود هماهنگی با دین مبین اسلام و دیگر علوم مرتبط ، نقش آفرینی علم و عمل در سا ماندهی شاکله وجودی انسان ، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن اخلاق از جمله شاخصههای این رویکرد به اخلاق است اخلاق حرفهای که سعی دارد مسیولیتها و خوب و بدهای اخلاقی سازمان و بنگاه را بررسی و تبیین کند، مبتنی بر نگرش اخلاق متعالیه، متفاوت با دیگر نظامهای رقیب قابل توضیح و تبیین است این حوزه از اخلاق، هم جنبه فردی دارد و هم جنبه جمعی و گروهی، که هر دو جنبه را میتوان با توجه به حرکت جوهری نفس، از جمله اصول بنیادین حکمت متعالیه، تثبیت کرد