چکیده فارسی: اخلاق ابتدا به نظر می آید که یک امر شخصی است؛ اما در واقع اخلاق پایه تعامل سازنده با دیگران می باشد در این مقاله با هدف بررسی اخلاق علم، ضرورتها، چالشهای فکری و راههای مقابله، با تکیه بر اندیشههای علامه طباطبایی با شیوه توصیفی و تحلیلی بررسی می شود اخلاق دو جنبه دارد؛ یکی ظاهری از آن به آداب و یا حسن فعلی تعبیر می شود؛ دیگری باطنی، از آن به تزکیه نفس یا حسن فاعلی تعبیر می شود نهادینه کردن اخلاق در محیط دانشگاه ضرورت بیشتر دارد چالش های پیش رو در محیط دانشگاه بخشی به آداب و اصول ظاهری و برخی چالشها به نگرش افراد و گروهها مربوط می شود از آسیبهای سطحی می توان به نبود تلقی روشن از اخلاق، فروکاستن اخلاق به اخلاق حرفه ای، گمان استقلال علم از اخلاق، اشاره نمود هوسرانی ، تمایل به جریان اخلاق سکولار به خاطر زرق و برق ظاهری جوامع غربی و آشفتگیای جوامع مسلمان از موانع فکری و دغدغه های ذهنی در میان تحصیل کردهها می باشد علامه طباطبایی با تبیین مکاتب اخلاقی بر اساس سطوح ابتدایی، متوسطه و عالی، مکتب اخلاقی قرآن را که مبتنی بر اندیشه توحید است عالی ترین مکتب اخلاقی معرفی می کند