چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع رشد اخلاق حرفهای انجام شده است نوع پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی اجرا شده است جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام به تعداد 185 نفر است که با استفاده از جدول مورگان 95 نفر به عنوان نمونه انتخاب و از آنها نظرخواهی شد ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد که روایی آن از دید صاحبنظران به تایید رسید پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ تایید شد که این ضریب 82 درصد میباشد پرسشنامه شامل 20 پرسش با مقیاس 5 گزینهای لیکرت در 3 حیطه مدیریتی، سازمانی و فردی طراحی شد برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی به ویژه روش تی تست برای مقایسه میانگینها و آزمون فریدمن برای اولویتبندی موانع، با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس استفاده شده است نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که عوامل مدیریتی، سازمانی و فردی نقش تعیین کنندهای در اخلاق حرفهای دارند و در صورتی که این عوامل مورد توجه قرار نگیرند هر کدام میتوانند به گونهای موجب ایجاد مانع در رشد اخلاق حرفهای شوند