نویسندگان:
اکرم جعفری ثانی1 ، تجرید عتیق2 .1کارشناسی ارشد مبانی فقه و اصول، مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا س مرند
2دانشجوی کارشناسی سطح دو مدرسه علمیه فاطمه الزهرا س مرند
چکیده فارسی: مقاله حاضر با عنوان تبیین ابعاد اخلاقی علامه تدوین گردیده و در صدد پاسخ به این سوال است که: علامه استاد اخلاقی معاصر چگونه با تربیت اخلاقی رشد و با عمل به اصول اخلاق در زندگی توانسته الگوی طالبان سلوک واقع گردد در اندیشه علامه در تعامل انسانها با یکدیگر میتوان هفت ساحت با کارکرد تقریبا0 مستقل برای انسان برشمرد که عبارتند از: ساحت جسمانی، عقلانی، عاطفی، اخلاقی، اجتماعی، هنری و دینی علامه، تعامل جنبههای وجودی را با انجام فعل خاص خود، مایه آرامش و راهیابی انسان به کمال و سعادت میداند و بر این سیره عمل کرده است از نظر علامه طباطبایی آداب نسبی هستند ولی اخلاق حداقل در اصول مطلق است چون بر مبنای فوق حسن و قبح افعال و فضیلت و رذیلت اخلاقی بوسیله عقل قابل کشف قطعی است