نویسندگان:
علی اصغر اصغری1 ، رضا علم2 ، مرضیه علم3 .1مدرس مرکزآموزش عالی شهیدبهشتی گنبدکاووس
2دانشجوی کارشناسی ارشد، آموزگار اداره آموزش و پرورش شهرستان علی آباد کتول
3کارشناس ارشد ریاضی، مدرس دانشگاه پیام نور شهرستان آزادشهر
چکیده فارسی: افراد جامعه هنرشان را، مثلا0 یک هنرمند هنرش را به جامعه عرضه می کند یک مبتکر، ابتکارش را یک صنعتگر، صنعتش را همه ی افراد آثاری از خودشان را به جامعه تحویل می دهند اما شهید همه ی وجود خویش را تقدیم می کند یعنی نمی توانیم مثلا0 بگوییم: نقش شهید مثل نقش یک خواننده است یا مثل یک صنعتگر، مبتکر، قهرمان چون این افراد یک بخش کوچک از آثارشان را به جامعه عرضه می کنند اما شهید تمام سرمایه وجود خود را عرضه می کند هدف نوشتار حاضر نقش و جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت در تربیت دانش آموزان در مدارسمی باشد که جهت تحقق این موضوع، مولفه هایی چون فسسفه وجودی فرهنگ ایثار و شهادت از نظر اسلام، موانع گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، تاثیر فرهنگ ایثار و شهادت در رشد و تعالی دانش آموزان و مورد مداقه قرار خواهند گرفت از این رو روش غالب در این مقاله، روش کتابخانه ای و با استفاده از ابزار فیش برداری اقدام به جمع آوری اطلاعات و داده های لازم خواهد شد