چکیده فارسی: این مطالعه با هدف شناسایی نیازهای آموزشی والدین دانشآموزان دورۀ ابتدایی در حوزه تربیت اجتماعی انجام شده است. روش پژوهش ترکیبی و از نوع اکتشافی است و در بخش کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی استقرایی است. در این مرحله نمونه مورد نظر از میان صاحبنظران و کارشناسان موضوعی و به روش هدفمند انتخاب شده است. ابزار مورد استفاده مصاحبه باز بوده که تا دستیابی به مرحله اشباع انجام شده است. در بخش کمّی، این مطالعه از نوع پیمایشی و از نظر هدف، از نوع پژوهش کاربردی میباشد. درمجموع 300 مدیر، 1800 معلم و 3600 ولی دانش آموز از ده استان نمونه این پژوهش بودند که به روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بود که بر اساس نتایج حاصل از بخش کیفی با کسب روایی و محاسبه پایایی پرسشنامه (0/97) میان نمونه آماری اجرا شد. دراین مطالعه ابعاد و نشانگرهای تربیت اجتماعی شناسایی شده است. یافتهها نشان میدهند که پاسخگویان همۀ گویهها، نشانگرها و ابعاد را در حد زیاد و خیلی زیاد مورد نیاز دانستهاند. اولویتبندی نیازها از دیدگاه مدیران و معلمان یکسان بوده، اما میان نظرات مدیران و والدین و نظرات معلمان و والدین تفاوت معنادار وجود دارد. اولویت نیازها از دیدگاه مدیران و معلمان به ترتیب 1. مهارتهای میان- فردی 2. مهارتهای شهروندی،3. مهارتهای فردی و 4. شناخت ویژگیهای کودکان است.
Educational Needs in Social Education for Parents with Elementary School Children
English Abstract: Parents, especially those who have elementary school age children, need to know about their children’s social education and any program aimed at improving this knowledge requires an initial needs assessment. To this end, initially a group of experts were interviewed and then a sample of 300 principals, 1800 teachers, and 3600 parents in 10 provinces was given a questionnaire based on the data collected in the first part of the study. Results show that respondents expressed extreme need to know all areas of knowledge in question. Both teachers and principals prioritized the identified needs similarly, yet differently from that done by parents. Nevertheless, teachers and principals indicated that priority should be given to information on interpersonal skills, civic skills, personal skills, and recognizing children’s characteristics.
Keywords: elementary school students , parents , needs assessment , social education .