نویسندگان:
مصطفی پیرمرادیان1 ، زهرا حسین هاشمی2 ، اعظم تقی پور3 .1عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
2دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهان
3دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی: نهضت کربلا درس های حماسی و مبارزاتی و آثار تربیتی و معنوی فراوان داشته و دارد و آثاری که حادثه کربلا در اندیشه و رفتار مسلمانان و حتی غیر مسلمانان برجای گذاشته است تا آخرین لحظه زندگی بشر استمرار خواهد داشت؛ چرا که عاشورا یک حادثه نیست، یک تفکر توام با عمل است اهمیت این نهضت عظیم در تاریخ اسلام و تشیع مبین ضرورت پرداختن به ابعاد مختلف این نهضت بزرگ است حادثه کربلا و خلق و خویی که از حماسه سازان عاشورا به ثبت رسیده است، منبع ارزشمندی برای آموزش اخلاق و الگوگیری در زمینه خودسازی، تربیت دینی و کرامت انسانی است هدایت و رشد،حیات طیبه و عبودیت، از جمله اهداف تربیتی امام حسین ع در جریان واقعه عاشورا محسوب می شود توحید،عدالت،کرامت،خودورزی و از جمله مبانی تربیتی رویکرد تربیتی امام حسین ع است امام حسین ع در راستای تحقق اهداف تربیتی خود و متناسب با اصول تربیتی از شیوههای تربیتی متناسب بهره میبردند نیایش،عبادت پیشگی،مبارزه با تبعیضنژادی، ادای حقوق دیگران،ظلمستیزی، اصلاح ساختار جامعه و از جمله این روشهای تربیتی است بر این اساس پژوهش حاضر، ابعاد تربیتی این واقعه عظیم را تبیین نموده و به این نتیجه دست یافته است که نهضت عاشورا به عنوان یکی از برجسته ترین جلوه های سیره عملی امام حسین ع الگوی ارزشمندی در زمینه تربیت دینی است