نویسندگان:
محمد مهدی پور1 ، داود سیفی قره یتاق2 ، امیر کندری3 .1عضو هیات علمی گروه حقوق، دانشگاه زابل
2عضو هیات علمی گروه حقوق، دانشگاه زابل
3عضو هیات علمی گروه حقوق، دانشگاه زابل
چکیده فارسی: یکی از اساسیترین موضوعات در مباحث انسانشناسی، مسأله کرامت انسان و ملاک کرامتبندی اوست دین اسلام و به تبع آن فقه شیعه برای انسان ارزش و جایگاه مهم و بلندتری ترسیم نموده وهدف غایی خود را هدایت انسان و سعادت بشر معرفی کرده است انسانها برای زندگی مطلوب در جامعه باید از کرامت برخوردار باشند؛ انسانی که کرامت نداشته باشد از بسیاری حقوق انسانی سلب میشود از ابعاد وجودی انسان که خداوند متعال در قرآن کریم بیان فرموده است، کرامت انسان است پیامبر ص هدف از بعثت خود را ترمیم مکارم اخلاق بیان فرموده و در روایات متعددی کرامت انسانی را تبیین نمودهاند امام حسین ع نیز در سخنان و اعمال خویش از تولد تا شهادت بر کرامت داتی انسان به عنوانی حقی الهی فارغ از نژاد و رنگ و پوست و دین تاکید میورزد به طوری که قیام عاشورا بر احیاء و حفظ حقوق انسانها من جمله کرامت ذاتی و رد اعمال ضدبشری و الهی استوار است این جمله که گر دین ندارید لاقل آزاد مرد باشد نماد حد اعلای کرامت ذاتی در نگاه امام حسین ع است؛ چرا که آزادی جنبه اصلی کرامت اشخاص به شمار میآید و انسان بدون آزادی هم ردیف بردگان محسوب میشود و اصولاً کرامت در تقابل با بردگی معنا پیدا میکند امری که هماره موردنفی امام حسین ع بود