چکیده فارسی: این مقاله به دنبال آن است که باتوجه به تحقیقات انجام گرفته در خصوص وضعیت موجود تربیت دینی در مدارس کشور، به آسیب شناسی تربیتی بدنی دانش آموزان در نظام آموزش رسمی بپردازد در این تحقیق آسیب شناسی تربیت بدنی از منظر برنامه ریزی، محتوی، فرایند یاددهی و یادگیری و ارزش یابی مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به مطالعات انجام گرفته، در کشور در مورد وضعیت باور ونگرش دینی دانش آموزان مشخص گردید تربیت دینی از منظر موارد بالا باید مورد بازنگری قرار گیرد تا در دانش آموزان تربیت دینی به شیوه مطلوب انجام شود و در پایان نیز راهکارهایی براساس مطالعات انجام گرفته در جهت نزدیک شدن به وضعیت مطلوب ارائه گردید