نویسندگان:
سیاوش پورطهماسبی1 ، آذر تاجور2 ، سعید پورطهماسبی3 .1دانشگاه آزاد اسلامی وحد بیله سوار گروه معارف ایران
2دانشگاه ازاد اسلامی واحد بیله سوار، گروه معارف ایران
3دبیر آموزش و پرورش بیله سوار
چکیده فارسی: اسلام به عنوان کامل ترین و سالم ترین راهنمای زندگی، مجموعه کامل شناختی و دستوری را برای دست یابی به کمال در عرصه های زندگی دنیوی و اخروی فراهم آورده است زیرا از نظر آموزه های وحیانی اسلام، هرگونه دست یابی به انسان کامل و جامعه سالم، نیازمند توجه کامل به حوزه فرهنگ است انسان در نگرش قرآنی موجودی با ماموریت و مسئولیت الهی برای بازسازی و عمران و آبادانی زمین در راستای دست یابی به کمال شایسته و بایسته و وظیفه خطیر خلافت الهی است از این رو، توجه به فرهنگ و توسعه و مسائل آن به معنای توجه دقیق و کامل به ماموریت و مسئولیت الهی وی می باشد براین اساس تمدن سازی به عنوان یک ماموریت برای انسان تعیین شده است و انسان چاره ای ندارد که در این مسیر گام بردارد به تعیبر قرآن، شکل اصلی تمام فعالیت های نظام یک جامعه از ماهیت فرهنگی آن، هویت و رنگ می گیرد به عبارتی حفظ یک نظام گرچه به ظاهر، بستگی به پویایی و استقلال فعالیت های سیاسی و اقتصادی دارد، ولی نحوه فعالیت در اقتصاد و یا سیاست گذاری در بخش های دیگر متاثر از فرهنگ آن نظام اجتماعی است فرهنگ، ارزش ها و باورهای آن، علت محدثه و ایجادی اقتصاد، سیاست و فعالیت های دیگر اجتماعی است از این رو استقلال، موجودیت و تداوم آن ها، بستگی به نوع فرهنگ یا ارزش ها و باورهایی است که این دو حرکت اقتصادی، سیاسی و نظامی بر پایه آن شکل گرفته اند اکنون دیگر این اجماع اکثریتی وجود دارد که مبنای هر نوع توسعه، توسعه فرهنگی است و از آنجا که دغدغه اصلی دولت ها رسیدن به توسعه همه جانبه است واز آنجایی که مبنای این توسعه، انسان موجودی فرهنگی می باشد، زیر بنای توسعه حقیقی و پایدار نیز توسعه فرهنگی خواهد بود