نویسندگان:
بهنام عباسی اول1 ، مسعود طالبی مقدم2 ، مریم عباسی اول3 .1مدیرگروه معارف و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه قرآن و حدیث قم، قم، ایران
3دکترای فقه و حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربیت حیدریه
چکیده فارسی: مسئله تقریب مذاهب از اساسی ترین گفتمان های استراتژیک در نظام فکری اسلام است بر اساس این گفتمان، تلاش برای شناسایی اشتراکات و همسانی ها و هم سخنی ها در میان مذاهب اسلامی و ایجاد موانست و تآلیف و تآخی و تفاهم هرچه بیشتر در پرتو آن اشتراکات، حقیقت و هویت تقریب مذاهب را می سازد از مهمترین ابزارها برای توفیق در امر تقریب مذاهب، توضیح و تفسیر مباحث اعتقادی، عبادی و اخلاقی با جهت گیری آشکار نمودن اشتراکات یا لایه های اشتراکی موجود در آنها است پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای، به دنبال تبیین مسئله تقریب مذاهب در دانشگاه فرهنگیان با پیمایش دو اصل ضرورت شناسی این مسئله و ارائه مولفه های تقریب مذاهب در دانشگاه های فرهنگیان است یافته های این پژوهش حاکی از این است که شناساندن دقیق و صحیح مذاهب، برگزاری گفتگوهای سازنده و مناظرات عقلانی، ترویج برقراری روابط اخلاق منشانه در میان مذاهب، ترویج خردورزی و آزاداندیشی، عدم تکفیر مخالفین و تحمل عقاید دیگران؛ از مهمترین مولفه های تقریب مذاهب در دانشگاه های فرهنگیان است که با توجه به هویت و نقش محوری این دانشگاه ها در تربیت معلمین تراز با اندیشه معنوی و متناسب با الگوی دین مبین اسلام و ترسیم جامعه آرمانی انقلاب اسلامی؛ ضروری است این مهم با در نظر گرفتن مولفه های مذکور، جزو دغدغه ها و اهداف این دانشگاه قرار گیرد