نویسندگان:
مهرداد قنبرپور گنجاری1 ، امید خاقانی قره باغ2 ، مریم اسکافی3 .1کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشاسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارمیه، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی بود طرح پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود نمونه پژوهش، ۳۰ نفر دانش آموز بودند که به شیوه ی تصادفی ساده در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و گواه ۱۵ نفر قرار داده شدند برای گروه آزمایش آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد به مدت ۸ جلسه ی ۹۰ دقیقه ای با توالی هر هفته یک جلسه اجرا شد، ولی گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد هردو گروه در هنگام شروع و پایان پژوهش با استفاده از پرسش نامه سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانی زاده آزمون شدند، داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل گردید نتایج نشان داد؛آموزش بر پایه پذیرش و تعهد در افزایش سرزندگی تحصیلی گروه آزمایش موثر است نتیجه؛ آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی موثر است