نویسندگان:
فروزان رستمی1 .1استادیار و رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس آدرس: استادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران م مازندران، بابل، حکیم آباد خیابان مصلی ۲۴، کوچه اخیار۶، بن بست رحیمی پلاک ۲۳، کد پستی ۴۷۱۴۸۳۶۹۷۷
چکیده فارسی: آیا با استناد به قوامیت مردان در آیۀ قوامون میتوان حرمت ولایت و مدیریتهای اجتماعی زنان را استنتاج کرد؟ اثبات حرمت مدیریتهای زنان به این بستگی دارد که اولاً دامنۀ قوامیت بالاصاله یا بالقیاس عام باشد؛ ثانیاً قوامیت به معنای تسلط و ولایت باشد. ثالثاً مدیریتهای اجتماعی از جنس ولایت باشند. هیچیک از این فرضها ثابت نیست؛ زیرا با توجه به دو علت و یا حکمت مذکور در آیه (بِما فَضَّلَ اللَّهُ، بِما أَنْفَقُوا)، قوامون در محدودۀ خانواده تفسیر میشود؛ ضمن آنکه قوامون محتمل در دو معنای مراقبت و ولایت است و قابلیت استدلال برای ثبوت ولایت را ندارد و به فرض تعیّن در معنای ولایت، قیاس خانواده با اجتماع و تسری حکم قوامیت به اجتماع بیدلیل است؛ زیرا ملاک قوامیت مردان در خانواده مشخص نیست. از سوی دیگر ولایی بودن مدیریتهای نظام جمهوری اسلامی محرز نیست؛ بلکه نفی ولایت اداری ترجیح دارد. بنابراین آیۀ شریفه قابلیت استدلال برای حرمت مدیریت بانوان را ندارد. دیدگاهها با محوریت علامه طباطبائی مطرح میشود. روش تحقیق کتابخانهای و بر پایة تحلیل آموزههاست.
The Study of Permissibility of Managing Women based on the Verse of Qavamun (Guards)
English Abstract: Is it possible to infer the reverence of authority and social management of women referring to guardianship of men? Initially, proving the reverence of managements of women depends on the scope of guardianship to be generally authentic and comparative. Secondly, the guardianship should indicate domination or authority. Thirdly, the social management should be authority based. None of these hypotheses is invariable considering the two mentioned reasons or wisdom in the holy verse of Bema fazzalallah and Bema Anfaqu , Qavamun is interpreted in the domain of family, while it is of two meanings of care and authority and it is not possible to be inferred for proving authority and assuming the determination in the meaning of authority, the comparison of family with community and the transmission of guardianship decree to the community is causeless since the criterion of men’s guardianship in family is not obvious. On the other hand, the authoritativeness of managing the Islamic republic system is not definite; however, the negation of administrative authority is preferred. Accordingly, the holy verse is not of potential towards the inferring the reverence of managing women. The viewpoints are mentioned by Allameh Tabatabaee and the research method is library based on the basis of the analysis of instructions.