نویسندگان:
محمدشهاب محمدآخوندی1 ، زهره مصباح فر2 ، علیرضا مصباح فر3 .1کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، یزد
3کارشناس ارشد سنجش و انداز هگیری، اداره کل آموزش و پرورش، یزد
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی بر پیشرفت تحصیلی درس پیام های آسمان دانش آموزان بود پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه نهم مدارس شهر یزد در سال تحصیلی ۹۹ ۰۰ بود، که درمجموع تعداد ۵۰ دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه ۲۵ نفری جایگزین شدند گروه آزمایش تحت ۱۰ جلسه آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی قرار گرفت؛ درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد تاثیر این روش مطالعه بر پیشرفت تحصیلی درس پیام های آسمان از طریق آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته با شاخص های مقبول روایی و پایایی اندازه گیری شد داده های به دست آمده از اجرای پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد، آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس پیام های آسمان دانشآموزان در مقایسه با گروه کنترل در پس آزمون شده است؛ بنابراین آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی میتواند برای پیشرفت تحصیلی درس پیام های آسمان دانش آموزان در مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد