چکیده فارسی: آموزش در هر جامعه، از عوامل مهم و اساسی رشد و گسترش مهارت ها و توانمندی های افراد آن جامعه است ماموریت اصلی آموزش وپرورش، فراهم سازی و تسهیل فرایند آموزش و یادگیری است باورها و عقاید دینی و ارزش های اخلاقی و رفتاری از جمله اموری است که معلول ساختار و محتوای نظام آموزشی است در این میان افزایش موفقیت تحصیلی دانش آموزان در دروس الهیات و عمقبخشی به آموزه های دینی آنان همواره موردنظر مربیان و مسئولین تعلیم وتربیت بوده است از عوامل دستیابی به تعمیق باورهای دینی دانش آموزان، توجه به مولفه های اثرگذار و روش های اثربخش در آموزش و یادگیری الهیات است که راهبردهای یادگیری و آموزش از جمله آنهاست نوشتار حاضر باهدف آشنایی دبیران الهیات با راهبردهای آموزش در رشته تخصصی و فراهم نمودن یکی از ابزارهای لازم و ضروری برای دستیابی به شایستگی اجتهاد در موقعیت آموزشی، میکوشد با روش تحقیق توصیفی تحلیلی در پردازش اطالعات، راهبردهای آموزشی متناسب با حوزه الهیات را برای پاسخ به نیازهای دانش آموزان یا شناسایی و حل مسائل آموزشی و اقناع و استحکام معلومات دینی آنان معرفی کند یافته های پژوهش نشان میدهد که آموزش هنر محور، مشاوره محور، مباحثه محور، پرسش محور، پژوهش محور، آموزش متکی به فناوری اطلاعات و یادگیری متکی بر تفکر انتقادی، از راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش الهیات در دوره متوسطه است