نویسندگان:
آتیه وزیری جمیل1 ، معصومه قاسمی2 .1دانشجوی کارشناسی آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان ارومیه
2دانشجوی کارشناسی آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان ارومیه
چکیده فارسی: هدف هر نظام آموزشی، ارائه آموزش موثر و هدفمند برای ارتقای یادگیری در دانش آموزان است از عوامل اصلی که در طراحی و تنظیم نظام آموزشی به میزان قابل توجهی باید مدنظر قرار گیرد پیشبینی راهبردهای آموزشی و یادگیری معنادار در تمام سطوح آن است بعضی از طراحان و حتی معلمان بین این دو تفاوتی قائل نمیشوند به همین دلیل کارایی آموزش آنها به میزان قابل توجهی کاهش مییابد آموزش بدون طراحی اهمیت ندارد و اگر ممکن شود کارایی لازم را ندارد چون طراحی و راهبردهای آموزشی است که هدف و محتوای معین را مشخص و روشی که باید به کار گرفته شود را تعریف مینماید راهبردهای آموزشی یکی از هدف های مهم و اساسی در فرایند طراحی به شمار میرود زیرا تعیین کننده نوع وظایف معلم و زمینه ساز فعالیت های آموزشی در کلاس درس است اما به نظر میرسد در کنار تمام متغیرها و عوامل یکی از دلایل غیر اثربخش بودن محتواهای آموزشی در مدارس، به خصوص در آموزش الهیات استفاده مکرر از روش های سنتی است در این مقاله که با روش تحلیلی و کیفی و با رویکرد توصیفی تدوین شده است ضمن پرداختن به روش های موثر و نقد و بررسی آنها به مهم ترین روشها و راهبردها پرداخته میشود تا با شناسایی بهترین روش موثر از بهترین الگو و راهبردها استفاده شود