نویسندگان:
اکبر پناهی درچه1 ، افسانه کلباسی2 .1استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان اصفهان ایران
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان ایران
چکیده فارسی: طراحی آموزشی فرایند شناسایی نیازهای یادگیری و توسعه مطالب آموزشی به منظور بهبود آموزش به فراگیران است؛ بنابراین یک مدل طراحی آموزشی، ابزار و چارچوبی برای این عمل است مدل ها برای انتخاب و سازماندهی روش ها، راهبردها و مهارت های تدریس و فعالیت هایی دانش آموزان بر اساس اهداف آموزشی خاص استفاده میشوند مدل های طراحی آموزشی اثربخش مبتنی بر نظریه های یادگیری است بسیاری از مدل های طراحی آموزشی در طول این سالها ظهور کرده اند این مدل ها ممکن است رویکردهای متفاوتی برای طراحی و توسعه مواد آموزشی داشته باشند، اما هدف همه آنها تدوین نظام مند دوره های آموزشی برای رسیدن به اهداف آن است مدل های رایج طراحی آموزشی عبارت اند از مدل ADDIE، چارچوب اصول اولیه آموزشی مریل و طراحی آموزشی گانیه در مطالعه حاضر، ضمن معرفی این مدلها، یک واحد یادگیری در زمینهکی از دوره های معارف اسلامی دانشگاه آیین زندگی اخلاق کاربردی با استفاده از نه مدل طراحی آموزشی گانیه طراحی شده است این طراحی به منظور تقویت روش سخنرانی انجام شده است که هنوز بسیار رایج است و در تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاه ها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد