نویسندگان:
معصومه شریفی1 ، معصومه حافظی2 ، محسن رفیعی3 .1استادیار دانشگاه فرهنگیان گروه آموزشی معارف اسلامی پردیس حضرت معصومه علیه السلام قم ایران
2مدرس دانشگاه فرهنگیان؛ پردیس شهید باهنر کرمان
3استادیار دانشگاه فرهنگیان؛ پردیس آیه الله طالقانی قم
چکیده فارسی: تزکیه نفس مدرس در آموزش الهیات از منظر تعالیم اسلامی نقش اصولی و راهبردی دارد و از جمله راهبردهای بهینه سازی فرایند تعلیم وتربیت انسانها است هدف اساسی از این پژوهش، ترسیم نقش راهبردی اصل تزکیه نفس در آموزش الهیات با الگوگیری از نقش هدایتی انبیای الهی بوده که در آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است این پژوهش، به روش کتابخانه ای به سامان رسیده و داده های استخراج شده، به شیوه تحلیلی توصیفی و بهره بردن از تفسیر اجتهادی، مورد پردازش قرار گرفته است یافته های پژوهش، نشان داد که از منظر دینی، رستگاری انسان هادر پرتو تزکیه نفس بوده و بر مبلغان و مدرسان آموزش الهیات، لازم شمرده شده که خود نیز عامل به آموزه های دینی باشند و با عمل به آن آموزه ها و طهارت نفس،چراغ راه فراگیران باشند؛ زیرا عدم تزکیه نفس مدرسان الهیات، آسیبی بر مواعظ آنها بوده و در لسان روایات، خصلتی دفاع گونه محسوب میشود در فرهنگ قرآنی، پیامبران الهی که علاوه بر ارسال وحی الهی، وظیفه رسالت، تبیین، تعلیم وتربیت را نیز به عهده داشته اند، تربیت شده آموزه های الهی بودند و با تزکیه و سلامت نفس، رسالت خود را انجام میدادند نتیجه اینکه الگوبرداری از شیوه تعلیم وتربیت انبیای الهی،نقش راهبردی تزکیه نفس مدرسان علوم دینی را نمایان میسازد