نویسندگان:
عبدالرضا شیرکوند1 ، ناصر شیرکوند2 ، ملیحه شه دوست3 ، پرند شیرکوند4 .1فوق لیسانس برنامه ریزی آموزشی، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان
2مربی و عضو هیئت علمی، علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه، پیشوا،
3لیسانس آموزش حرفه وفن، دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهر قرچک،
4دانشجو معلم دوره ی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا
چکیده فارسی: یادگیری از تجربه ها و انتقال آن به دیگران، الزمه امر آموزش وپرورش است که انجام پژوهش های اقدام پژوهی، درس پژوهی و روایت پژوهی تا حدود زیادی آن را میسر و مرتفع میسازد و بخش زیادی از رشد حرفه ای مرتبط با PCK از طریق آن به دست می آید پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اقدام پژوهی، درس پژوهی و روایت پژوهی در رشد حرفه ای مرتبط با PCK دانشجومعلمان در آموزش الهیات، از دیدگاه اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا در سال ۱۳۹۹انجام شده است این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی تحلیلی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، زمینهیابی میباشد جامعه آماری شامل رئیس، معاونین،اساتید و دانشجو معلمان مقطع کارشناسی رشته الهیات و آموزش ابتدایی پردیس زینبیه به تعداد ۸۷۵ نفر بوده و روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ۲۶۹ نفر انتخاب گردید ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با ۳۶ سوال بوده که روایی ظاهری و محتوایی آن به وسیله پانل متخصصین و کارشناسان تایید شده و پایایی پرسشنامه با کمک آلفای کرونباخ ۰/۹۴ به دست آمد یافته ها نشان دادند انجام درس پژوهی توسط دانشجو معلمان با رتبه ۱۲/۸۵ بیشترین تاثیر را در رشد دانش یادگیری و شناخت یادگیرنده و روایت پژوهی با رتبه ۴/۶۵ کمترین تاثیر را بر رشد دانش برنامه درسی دانشجو معلمان در آموزش الهیات دارند و اقدام پژوهی در رتبه سوم تاثیر قرار دارد