نویسندگان:
معصومه شریفی1 ، محسن رفیعی2 ، سیده زهره میرهاشمی3 ، فائزه عطایی4 .1استادیار دانشگاه فرهنگیان گروه آموزشی معارف اسلامی پردیس حضرت معصومه علیه السلام قم ایران
2استادیار دانشگاه فرهنگیان؛ پردیس آیه الله طالقانی قم
3دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش عربی، دانشگاه فرهنگیان
4دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش عربی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: هدف اساسی از این پژوهش، واکاوی علل بی انگیزگی دانش آموزان مقطع متوسطه نسبت به درس دین و زندگی با تاکید بر نقش معلم بوده است همواره عوامل متعددی در بی انگیزگی دانش آموزان نقش داشته، آن را تحت تاثیر خود قرار داده و مشکلاتی را به وجود آورده است و درس دین و زندگی در مقطع متوسطه نیز از این قاعده مستثنا نیست معلم به عنوان راهبر و مجری آموزشی، نقش بسزایی در پدیداری یا تشدید بی انگیزگی دارد در این پژوهش، از روش کتابخانه ای با ابزار فیش و به شیوه توصیفی تحلیلی استفاده شده است یافته های پژوهش نشان داد که این موارد در بی انگیزگی دانش آموزان نسبت به درس دین و زندگی از سوی معلم، تاثیر دارد: عدم رعایت استانداردهای مطلوب محیط و جو کلاس روابط نادرست بین معلم و دانش آموز، عدم شناخت ویژگی های روانشناسی دانش آموز، عدم آشنایی با عوامل موثر بر تربیت و روش های تربیتی، محیط خشک و بی روح کلاس فقدان جو راحت و صمیمی در کلاس عدم رعایت تعادل نسبت به دانش آموزان در انجام فرایض، رفتار و کردار ناهماهنگ، خام و بی تجربه بودن معلم، نداشتن نرمی و لطافت در برخورد با مخاطب، نداشتن مهارت های انگیزشی در تدریس