نویسندگان:
بهنام عباسی اول1 ، مسعود طالبی مقدم2 ، مریم عباسی اول3 .1استادیار و مدیرگروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد، مشهد، ایران
2دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه قرآن و حدیث قم
3دکترای فقه و حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربیت حیدریه
چکیده فارسی: تصویب دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت اسلامی ایجاد نمود تعلیم وتربیت قرآنی، نیاز به حمایت و راهکار و تامین اعتبار دارد که این مهم در سند تحول بنیادین دیده شده است، توجه به اهمیت قرآن، اصلاح روش های آموزش قرآن و تدوین برنامه های مدون جهت جذب آحاد مردم و محوریت تعلیم وتربیت بر اساس کتاب الهی و آسمانی، میتواند از نابسامانی های زیادی در جامعه اسلامی جلوگیری کند این پژوهش بر آن است که به روش توصیفی تحلیلی، به بررسی چگونگی آموزش قرآن با تمرکز بر اوقات فراغت در دانشگاه فرهنگیان بپردازد نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تربیت معلمانی قرآن محور با اندیشه قرآنی و ایجاد راهکارهایی جهت تربیت معلمین تراز نظام جمهوری اسلامی و سپردن سکان تعلیم وتربیت اسلامی به دست آنان در درازمدت، میتواند یک جامعه آرمانی که هدف انقلاب اسلامی بوده است را ترسیم کند تا این نظام در دنیا به عنوان الگو مطرح باشد تامین اعتبارات الزم جهت تربیت نیروی انسانی در درازمدت یک سرمایه ملی به حساب می آید برای این مهم، خود مجریان در مرحله اول، میبایست دارای افکار و منش قرآنی باشند تا بتوانند الگوی خوبی قرار گیرند؛ لذا دقت، برنامه ریزی و استفاده از اساتید مجرب و مجریان اخلاقی و با اندیشه قرآنی و استفاده صحیح از منابع میتواند بسیاری از مشکلات تربیت قرآنی را برطرف سازد