نویسندگان:
حسینعلی سرگزی1 ، فاطمه صغری برقرار2 ، فریده ساوری3 ، معصومه هادی4 ، فاطمه کریمی5 ، اعظم میرزایی6 .1دکترای علوم تربیتی و مدرس حوزه و دانشگاه
2طلبه سطح چهار تفسیر تطبیقی موسسه آموزش عالی الزهرا س گرگان
3طلبه سطح چهار کلام اسلامی حوزه علمیه معصومیه قم
4طلبه سطح سه تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزش عالی الزهرا س گرگان
5طلبه سطح سه تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزش عالی الزهرا س گرگان
6طلبه سطح دو موسسه آموزش عالی الزهرا س گرگان
چکیده فارسی: این مقاله با هدف انطباق بین مطالعات انجام شده در حوزه های علمیه، با استانداردهای موجود در تحقیقاتمسئله محور تنظیم و در آن تلاش گردیده تا به این سوال پاسخ داده شود که تحقیقات انجام شده در حوزه هایعلمیه به چه میزان با استانداردهای تحقیقات مسئله محور همخوانی دارد؟ تحقیق از نوع تحقیقات توصیفیتحلیلی بوده و جامعه آماری مورد بررسی شامل ۲۹ پایان نامه سطح سه حوزه علمیه الزهرا س گرگان در رشتهتفسیر که در طی سال های ۱۳۹۵ ش الی ۱۳۹۸ ش انجام شده، می باشد ابزار به کار رفته در این مطالعه،پرسشنامه ای محقق ساخته بوده و در تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است از مهمترین نتایجاین مطالعه میتوان گفت که در ده محور چکیده، تبیین مسئله، اهمیت و ضرورت، اجزای اصلی اهداف، اجزایاصلی سوالات، اجزای اصلی پیشینه، اشاره به متغیرهای اصلی، چهارچوب نظری تحقیق، تناسب بین اجزایاصلی متن با اهداف فرعی و اجزای اصلی نتیجه گیری ، به جز در مورد بحث و نتیجه گیری، همه موارد دارایمیانگینی بیشتر از میانگین در حد نرمال بوده است، ولی در مورد بحث و نتیجه گیری میانگین به دست آمده کمتراز میانگین نرمال بوده و عمدتا به مواردی اشاره شده که در اهداف و سوالات تحقیق کمتر به آنها اشاره گردیدهو اکثریت آنها فاقد نتایج تبیینی می باشند