نویسندگان:
اصغر زمانی1 ، مهتاب پورآتشی2 .1استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
2استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده فارسی: اسناد بالادستی در هر کشوری تعیین کننده مسیر و جهت حرکت آن کشور می باشد در کشور ما نیز اسناد بالادستیمتعددی در حوزه های گوناگون وجود دارد که چشم اندازی مطلوب را در افق ذهن متبادر می نماید از جمله اینحوزه ها می توان به صورت عام به حوزه علم و فناوری و به صورت خاص به نظام آموزش عالی کشور اشاره نمود در همین رابطه ضرورت دارد تا نظام آموزش عالی کشور مرتبا مورد مداقه و کنکاش قرار گیرد تا انحرافی از خطسیر ترسیم شده توسط اسناد بالادستی نظام آموزش عالی کشور در رابطه با دروندادها، فرایندها و بروندادهای آنصورت نپذیرد با این وصف از آنجا که یکی از بروندادهای مهم نظام آموزش عالی کشور در حوزه پژوهش تعریفو تعیین می گردد و به صورت ها و اشکال مختلفی از جمله پایان نامه ها و رساله ها متبلور می شود، لازم است تا نقش ومیزان توجه اسناد بالادستی کشور در حوزه علم و فناوری و نظام آموزش عالی در رابطه با جهت دهی و تدوینپایان نامه ها و رساله های دانشگاهی مورد توجه و تحلیل قرار گیرد، تا بتوان راهکارهایی مناسب برای گذر از وضعموجود و رسیدن به دانشگاه ایده آل و مطلوب موصوف در اسناد بالادستی و یا رهیافت هایی برای اصلاح و تکمیلاسناد بالادستی براساس مسائل و نیازهای روز جامعه و آموزش عالی کشور ارائه نمود از همین رو این پژوهشضمن بررسی این مهم و واکاوی و تحلیل اسناد بالادستی در رابطه با تدوین پایان نامه ها و رساله ها، اقدام به ارائهراهکارهایی برای نظام آموزش عالی کشور و رهیافت هایی برای تکمیل و تقویت اسناد بالادستی کشور نموده است