نویسندگان:
امیرمحمد عباس نژاد1 .1دکترای جامعه شناسی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده فارسی: هدف این مقاله، کاربست استراتژی پژوهشی فراتحلیل برای در اختیار گذاشتن ترکیبی از خوانش همدلانه،خوانش انتقادی و ارزیابی پژوهش های صورت گرفته درباره کتاب دا است به منظور دستیابی به این هدف،نگارنده در مرحله نخست به صورت بندی مباحث مفهومی نظری خود در قالب مفهوم فراتحلیل و مفاهیم تابعهآن نظیر فرانظریه، فراروش، فراپژوهش، فرا اندیشه و فراگفتمان پرداخته است تا بتواند بر مبنای آنها، مجموعه ایاز اصول راهنمای خوانش پژوهش های مزبور و ارزیابی آنها را تدوین کند این کار با تالیف فراتحلیل، وبرشمردن ویژگی ها، ماموریت ها، دستاوردها و مراحل روش شناختی فراتحلیل صورت گرفته است در مرحله دوم،مبانی نظری تحقیق مشتمل بر نظریه زبان شناختی هلیدی، نظریه فراگفتمان پل گی، نظریه تحلیل گفتمانفرکلاف، نظریه استراتژی های گفتمانی وداک و نظریه مولفه های کارکردی زبان وندایک معرفی شده است درمرحله سوم، با کاربرد نظریه های یاد شده فوق و طرح ۱۰ پرسش اساسی، به خوانش و ارزیابی انتقادی از طرحمسئله ها، مبناهای نظری، روش های تحقیق، تحلیل داده ها و نتایج پژوهش های انجام شده در خصوص کتاب دا،اختصاص یافته است تا تعیین شود این پژوهش ها چه میزان کفایت مسئله شناسی، نظریه شناسی، روش شناسی وتوان ایجاد مفاهیم و مباحث تازه را دارد