نویسندگان:
مرتضی افشار1 ، محمدامین گلوی2 ، علی کیخا3 ، روح اله میرنجاتی4 .1دکتری تخصصی روان شناسی استادیار دانشگاه آزاد ایران ، زابل
2دانشجوی رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد زابل ایران ، زابل
3دانشجوی رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد زابل ایران ، زابل
4دانشجوی رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد زابل ایران ، زابل
چکیده فارسی: از جمله متغیرهایی که بر اشتیاق دانشجویان به تحصیل و مشارکت بیشتر در فعالیتهای دانشگاهی تاثیرگذار است، عامل های شخصیت و ادراکات افراد از زندگی در محیط های مختلف و به تبع آن دانشگاه است با توجه بهاین تاثیرگذاری در این تحقیق با هدف بیان تاثیر شخصیت و راهبرد مقابله بر اشتیاق تحصیلی به بررسی می پردازد و به دنبال پاسخ به این سوال است که عامل های شخصیت چه تاثیری بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی با میانجیگری راهبرد مقابله دارد با بررسی های صورت گرفته نتایج نشان داد که از نکات مهم در موفقیت و اشتیاق تحصیلی دانشجویان، ویژگی های فردی خود دانشجویان است ،پنج عامل اصلی شخصیت شامل: روان نژندی، برونگرایی، گشودگی، موافق بودن، با وجدان بودن و عواملی از این دست در اشتیاق تحصیلی دانشجویان نقش بسزایی دارد راهبردهای مقابله نیز به دو صورت نقش میانجی در اشتیاق و عملکرد تحصیلی ایجاد می کنند مقابله به دو صورت اصلی صورت می گیرد : می توان توجه خود را معطوف موقعیت یا مشکل خاصی که پیش آمده نمود و در پی تغییر یا اجتناب ازآن برآمد این روش به مقابله مساله مدار شهرت دارد یا اینکه می توان درصد تسکین هیجانهای ناشی از موقعیت تنش زا برآمد، حتی اگر نتوان تغییری در خود موقعیت ایجاد کرد