نویسندگان:
کاظم حسنی1 ، ماریا فتحی2 ، شیما خالدی3 .1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
2کارسناس علوم تربیتی
3کارسناس علوم تربیتی
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل محتوی فعالیتهای آموزشی از نظر مهارتهای اجتماعی در دوره پیش دبستانی شهر مریوان بود جامعه ی آماری تحقیق حاضر را کلیه ی مربیان پیش دبستانهای شهر مریوان را تشکیل میدهند که در سال تحصیلی 94 95 در این شهر مشغول به خدمت می باشند برای گردآوری داده ها در این تحقیق، از پرسشنامه ی محقق ساخته با آلفای /88 استفاده شد در این تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت دردسترس داده های لازم گردآوری شده است تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار21 spss انجام گردید در بخش آمارتوصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در آمار استنباطی به منظور تعیین نظر پاسخوگویان متناسب با نرمال بودن داده ها، از آماره تی تک نمونه ای استفاده شده است تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که به مهارتهای اجتماعی ارتباط با همسالان، خود مدیریتی، جرات ورزی، مهارت موفقیت اجتماعی، مهارت رفتار اجتماعی، مهارت تحمل دیگران و مهارت گروهی توجه بیشتری شده است در حالی که به دو مهارت گفت و گو و محبت به دیگران توجه کمتری شده است