چکیده فارسی: یکی از موضوعات مهم در نظام آموزشی جهان معاصر دست یابی به الگوهایی است که بتوان با به کارگیری آن به تثبیت پایه های این نظام پرداخت امروزه جوامع در صدد هستند با بهره مندی از نظام های برتر آموزشی گام هایی استواردرجهت پیشبرد منافع و مقاصد دینی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و خود بردارند آنچه می تواند، زمینه های پیشرفت نظام آموزشی را فراهم نماید در مقوله های مختلفی خلاصه شده است که اصل و اساس تمامی آن ها زیرساخت هایی است که منش های دینی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و را مشخص می سازد پس باید برای اصلاح یک نظام آموزشی ابتدا به توسعه ی شایستگی های اجتماعی و دینی بر اساس آموزه های دینی آن پرداخت تا درنتیجه ی آن به استقلال دست یافت و نظامی استوار و ریشه ای را در جامعه پی ریزی کرد در این مقاله با روش تحقیق کتابخانه ای به بررسی مولفه های شایستگی های دینی و اجتماعی پرداخته و در صدد بیان راه هایی در استقلال این نظام تعلیم و تربیت و بیان برخی شایسته گی ها در نظام تعلیم و تربیت ایران با رویکرد فلسفه صدرالمتالهین در تربیت معلم هستیم و اینکه چگونه می توان نظام آموزشی را جهانی نمود و چالش های موجود را از میان برداشت