چکیده فارسی: بررسی رابطۀ شیوههای فرزندپروری والدین با افسردگی دانش آموزان دختر دورۀ متوسطه و پیش دانشگاهی دکتر زهرا شعبانی1 معصومه مؤیدی2 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ شیوههای فرزندپروری والدین با افسردگی فرزندان دختر آنها انجام شده است. روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل 3000 دانشآموز دختر دورۀ متوسطه و پیش دانشگاهی شهر ایلام در سال تحصیلی 90-1389 بود که با به کارگیری روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 340 دانشآموز از میان آنها انتخاب شدند. سپس با پرسشنامۀ «افسردگی بک» و «شیوه فرزندپروری ثنایی» (1373) متغیرها اندازهگیری شد. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با روش آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد میان ارائه استقلال و مسئولیت پذیری از سوی والدین، داشتن توقعات و انتظارات متناسب با توانایی فرزندان و محبت والدین با افسردگی دختران همبستگی منفی و میان تنبیه و سرزنش والدین با افسردگی دختران همبستگی مثبت وجود دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد هر اندازه مسئولیت پذیری و اکتساب استقلال، انتظارات منطقی، دوری از تنبیه و محبت والدین افزایش یابد، افسردگی فرزندان نیز کاهش مییابد. کلید واژگان: شیوه فرزندپروری، افسردگی، مسئولیت پذیری، استقلال، تنبیه، محبت والدین ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 94/10/1 تاریخ پذیرش: 95/12/24 1. عضو هیأت علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (نویسنده مسئول) shabaniedu@gmail.com 2. کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند moayedi86@gmail.com
An Investigation of the Relationship between Parenting Styles and Depression among High School and Pre-University Female Students
English Abstract: An Investigation of the Relationship between Parenting Styles and Depression among High School and Pre-University Female Students Z. Sha’bani, Ph.D. [1] M. Moayedi [2] The present study sought to examine the relationship between parenting styles and depression among girls. The method of research was correlational. The statistical population of the study comprised 3000 high school and pre-university female students studying in Ilam in academic year 2010-2011. For the purpose of sampling, multi-stage cluster sampling method was used and 340 students were selected. Required data were collected by using Beck Depression Inventory and Sanaee Parenting Style Questionnaire (1994). The obtained data were analyzed via Pearson and Spearman Correlation. Results showed that assignment of appropriate responsibilities to children, having appropriate expectations of children, and kindness of parents had a negative relationship with girls’ depression. However, punishment and scolding had a positive association with girls’ depression. Results also indicated that higher levels of children’s accountability, logical expectations of parents, and kindness of parents lead to lower levels of depression among teenage girls. Keywords: parenting style, depression, accountability, independence, punishment, kindness of parents Received: 22/12/2015 Accepted: 14/3/2017 [1]. Faculty Member, Organization for Educational Research and Planning, Academy of Scientific Studies in Education, (Corresponding author), shabaniedu@gmail.com [2]. M.A. in General Psychology, Islamic Azad University, Zarand Branch, moayedi86@gmail.com
Keywords: parenting style , depression , accountability , independence , punishment , kindness of parents .