نویسندگان:
محمدجواد آقاجانی1 ، مژینه السادات میرارض گر2 ، الناز فزونی3 .1گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
2دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
3کارشناس روانشناسی عمومی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر آموزش مفاهیم نهج البلاغه بر سرسختی و پریشانی روانی نوجوانان معتاد انجام گرفت جامعه آماری شامل کلیه معتادین نوجوان 29 نفر مراجعه کننده به مراکز درمان اعتیاد شهرستان رودسر در سال 1395 بود که از آن میان 24 نفر که کمترین نمره سرسختی و بیشترین نمره پریشانی روانی را کسب کرده بودند، به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش 12 نفر و کنترل 12 نفر گمارده شدند سپس، آموزش مفاهیم نهج البلاغه طی 10 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آموزش اجرا شد، در حالی که گروه کنترل، آموزشی دریافت نکرد در پایان، هر دو گروه به پرسشنامه ها پاسخ دادند نتایج نشان داد که ارتباط مثبت معناداری بین مفاهیم نهج البلاغه و سرسختی و رابطه منفی معناداری بین مفاهیم نهج البلاغه و پریشانی روانی وجود دارد بنابر این، آموزش نهج البلاغه منجر به کاهش پریشانی روانی و افزایش عزت نفس در گروه آزمایش شده است، اما این نتیجه در مورد گروه کنترل به دست نیامد