نویسندگان:
علی نقی اقدسی1 .1استادیار، روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده فارسی: تحقق تربیت دینی آرزوی دیرینه هر مؤمن و خانواده مسلمان و نیاز جامعه اسلامی میباشد. برای تحقق تربیت دینی انسان، روشهای تربیتی وجود دارد که با استفاده از این روشها، انسان نکات تربیتی را یاد گرفته تربیت میشود. یکی از این روشها «روش تربیت الگویی» است. در این روش یادگیری محتوای تربیت بهصورت مشاهدهای و عملی صورت میگیرد. یادگیری مشاهدهای درواقع همان سرمشقگیری است که در آن فرد با انتخاب الگو به تقلید از رفتار آن میپردازد، لذا در انتقال مفاهیم و آموزش برنامههای تربیتی بسیار مؤثراست. بنابراین در تربیت دینی برای ملموس ساختن محتوای آن روش تربیت الگویی بسیار حائز اهمیت است. در دین مقدس اسلام مسئله الگوپردازی و الگوپذیری از جایگاه خاصی برخوردار هست. ازآنجاییکه الگوپذیری و تأثیر الگو بیش از بقیه روشهای تربیتی فراگیر بوده و تمام ابعاد زندگی انسان را تحت شعاع قرار داده است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بنابراین اگر الگوهای فاسد از الگوهای مطلوب اسلامی جدا نشود و الگوهای مطلوب از نظر اسلام و نکات تربیتی که در زندگی الگوها وجود دارد برای متربی بیان نگردد، حتماً به الگوهای فاسد گرایش پیدا کرده و به سمتوسوی آنها میروند.