نویسندگان:
لقمان ابراهیمی1 ، محسن امیری2 .1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده فارسی: هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مذهب محور در افزایش سلامت روانی دانشجویان دانشگاه زنجان بود نمونه پژوهش حاضر شامل 44 دانشجو 22 دختر و 22 پسر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی طبقه ای به دو گروه آزمایش و کنترل تفسیم شدند جلسات آموزشی براساس برنامه آموزشی مذهب محور برای گروه آزمایش اجرا شد سلامت روان هر دو گروه پژوهش پیش و پس از اجرای آموزش ها توسط آزمون GHQ 28 مورد ارزیابی قرار گرفت برنامه آموزشی به مدت چهار هفته و هر هفته سه روز به مدت 60 الی 75 دقیقه در گروه آزمایش 11 دختر و 11 پسر انجام گرفت تحلیل داده ها توسط آزمون های آماری t استودنت برای دو گروه مستقل و وابسته نشان دهنده کاهش معنادار نمرات آزمودنی های گروه آزمایش در خرده مقیاس های اضطراب بیخوابی و افسردگی نسبت به گروه کنترل است بر اساس نتایج این پژوهش مشخص شد که برنامه آموزشی مبتنی بر مذهب در سلامت روانی دانشجویان بویژه در کاهش اضطراب، مشکلات مربوط به خواب و افسردگی نقش بسزایی دارد