نویسندگان:
مجید محمدشفیعی1 ، رحمان طاهری بیدشاهی2 .1عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
2کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی: یک الگوی کامل پیشرفت، الگویی چند بعدی و چند سطحی است که برای تمامی جوانب زندگی بشر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری و و در تمام سطوح کلان تا خرد برنامه دارد بی شک یکی از مهمترین ابعاد پیشرفت و یکی از عرصه های زندگی تمامی انسان ها، تجارت و بازرگانی است که زیر شاخه های مختلفی دارد با توجه به جایگاه خاصی که اسلام برای انسان، حقوق و اخلاقیات قایل است، بررسی اینکه در عرصه های مختلف چه دستوراتی دارد و رعایت این دستورات چه نقشی در پیشرفت جامعه دارد، در خور اهمیت است و می تواند راهنمای انسان به سمت تعالی و پیشرفت واقعی باشد این در حالی است که امروزه در مکاتب غربی نیز بحث اخلاقیات در تجارت و فروش، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است در این مقاله، به واکاوی آموزه های اسلام، در یکی از اصلی ترین زیرشاخه های تجارت یعنی بازاریابی و فروش پرداخته می شود روش مقاله، کیفی، بصورت تحلیل محتوی و با استفاده از منابع اسلامی همچون قرآن و سنت می باشد هدف، شناسایی مهمترین ابعاد و اصول اخلاقی در حوزه بازاریابی و فروش با رویکرد اسلامی است نتیجه اینکه آگاه ساختن مدیران با اصول اخلاقی اسلام در تجارت، بازاریابی و فروش، پیش نیاز اجرای این اصول از سوی آنهاست و در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در سطح سازمان ها نقش اساسی ایفا می نماید