چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ریاضی به کمک رایانه بر بهبود نگرش ریاضی دانش آموزان دختر پایه نهم است. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀدانشآموزان دختر پایۀ نهم شهر هشتگرد در سال تحصیلی 95-1394 است که شمار آنها 4141 نفر بوده است. نمونه پژوهش متشکل از 50 دانش آموز پایه نهم تحصیلی است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند و 25 نفر آنان در گروه آزمایش و 25 نفر در گروه گواه قرار گرفته اند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نگرش ریاضی آیکن(1979) تجدید نظر شده از سوییوشاو (2006) بودهاست. در پژوهش زکی (1393)، ضریب آلفای کرونباخ این پرسشنامه 81/0 به دست آمده و در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ آن 85/0 به دست آمده است.نخست از گروه آزمایش و گواه پیشآزمون نگرش سنج ریاضی به عمل آمده، پس از آن متغیر آزمایشی ( آموزش ریاضی به کمک رایانه) طی 16 جلسه برای گروه آزمایشی اجرا شده و سپس برای دو گروه پسآزمون اجرا شده است. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش ریاضی به کمک رایانه سبب بهبود نگرش دانش آموزان پایه نهم به درس ریاضی شده است. بنابراین نتایج پژوهش حاکی از آن است که میان آموزش ریاضی به کمک رایانه و نگرش دانش آموزان رابطه معنادار وجوددارد.
The Effect of Computer-Assisted Mathematics Instruction on the Math Attitude of Ninth Grade Girls
English Abstract: The present study was carried out to examine the impact of computer-assisted mathematics instruction on improving the math attitude of ninth grade girls. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group design. The statistical population of the study comprised all ninth grade girls in academic year 2015-2016 in Hashtgerd (N= 4141). The sample included 50 ninth graders who were selected through random multi-stage cluster sampling method and randomly assigned to experimental (N= 25) and control (N= 25) groups. The instrument consisted of Aiken Mathematics Attitude Scale (1971) which was revised by Yushau (2011). Cronbach’s alpha coefficients for the reliability of the measure were 0.85 in the present study and 0.81 in the research undertaken by Zaki (2014). The Mathematics Attitude Scale was administered to both experimental and control groups as the pretest. In the next step, the experimental group was subjected to the experimental variable (computer-aided mathematics instruction) for 16 sessions. Afterwards, the posttest was given to both groups. Results of covariance analysis showed that there was a significant relationship between computer-assisted mathematics instruction and students’ attitude toward math. In fact, computer-assisted mathematics instruction improves ninth graders’ attitude towards mathematics.