نویسندگان:
صدیقه افکوسی باقلعه1 ، زهرا شبستری نژاد راوری2 .1دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت – دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان ایران
2دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران
چکیده فارسی: حکمت یکی از بنیادی ترین جنبه های وجود آدمی است که با وجود آن می توان به کمال انسانیت رسید و نبود آن رنج ها و خسارت های بسیاری را به دنبال دارد نائل شدن به حکمت می تواند سبب پیشرفت و موفقیت روز افزون یک فرد و به تبع آن جوامع انسانی شود لذا این تحقیق با هدف بررسی حکمت از منظر امام علی علیه السلام با توجه به غررالحکم و دررالکلم انجام شده است و در آن آثار حکمت، عوامل دستیابی به آن و موانع وصول به آن از دیدگاه آن امام همام بررسی شده است این تحقیق از نوع تحقیقات بنیادی بوده که با استفاده از روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است نتایج تحقیق نشان می دهد که برای کسب حکمت، هم تعلیم و هم تربیت هر دو باید به این مهم کمک کنند آموزش علوم و چگونگی اندیشیدن پیرامون آن ها و پرورش فضایل اخلاقی از قبیل زهد، بردباری و حقیقت جویی در رسیدن به حکمت مؤثرند