نویسندگان:
کیومرث کریمی1 .1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی ، مهاباد، ایران
چکیده فارسی: آنچه در این مقاله به آن آمده است؛ اخلاقِ تعلیم و تربیت است؛ اینکه چگونه رفتار وکنشی داشته باشیم که بهترین نتیجه را بگیریم؛ خود یک نوع مهارت است. در اینجا از آن به عنوان مهارت دلالت به خیر یاد شده است. درابتدا به تبیین موضوع و بیان اهمیت آن اشاره شده است. سپس درفصل اوّل به اهداف «مهارت دلالت به خیر» پرداخته شده است. شکوفایی استعدادهای درونی، حیات بخشی،اصلاح جامعه اسلامی ودلالت بخیر هدف بعثت انبیاء و... تحت عنوان از اهداف این مهارت بیان گردیده. درفصل دوّم به بیان سبک و روشهای دلالت به خیر همچون شیوه مشفقانه و محبّتآمیز، شیوه احساس تکلیف،شیوه ترغیب وتشویق و... ذکر گردیده است که با استفاده از آن روشها میتوان ارزشها، اصول و مقررات اخلاقی را درمخاطبین خویش درونی و نهادینه کرد. ودلالت به خیر بدون استفاده ازروشهای امر و نهی یا تهدید با روشن اندازی و آگاهی بخشی و با استفاده ازسرمایه فطری خویش درپی ترقی وسعادت میباشند.