چکیده فارسی: این تحقیق با هدف ارزیابی اثربخشی برنامههای درسی ضمن خدمت معلمان دورۀ ابتدایی در تحقق بخشیدن به هدف کلی برنامه های درسی و تربیتی دوره ابتدایی ایران انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف مطالعه، در زمرۀ پژوهشهای ارزشیابی است که براساس پرسشهای مطرح شده در آن، از روشهای گوناگون کتابخانه ای، تحلیل محتوای کیفی –قیاسی و توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را سند برنامه درسی ملی، سند مبانی نظری تحول بنیادین، متون مرتبط با برنامه ریزی درسی و ارزشیابی آموزشی، معلمان ابتدایی شهرستان رفسنجان که حدود نود درصد از دوره های ضمن خدمت را به منظور انطباق با تغییرات انجام شده در برنامه های درسی دوره ابتدایی گذرانده بودند(در مجموع ۳۲۱ معلم) و نیز 21 مدرس دوره های ضمن خدمت تشکیل داد. روش نمونه گیری در زمینۀ اسناد تمام شماری، متون تخصصی نمونه گیری در دسترس و در زمینۀ جامعه آماری تمام شماری بود. ابزار گرد آوری داده ها برگه(فیش) و نمون برگ (چک لیست) محقق ساخته، مصاحبه و دو پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی این ابزارتأیید شده است. در پاسخ به سؤالهای فرعی پژوهش،نه عنصر برنامه درسی کلاین به عنوان ملاک ارزیابی برنامه های درسی ضمن خدمت در نظر گرفته شد و برای تعیین وضعیت ملاکها ۱۰۶ نشانگر از متن اسناد بیرون کشیده شد و نظر متخصصان معیار قضاوت میزان مطلوبیت نشانگرها ودر نهایت ملاکها قرار گرفت. نتیجه ارزیابی وضعیت نسبتاً مطلوب برنامه ها در راستای تحقق بخشیدن به هدف کلی برنامه های درسی و تربیتی دوره بود.
An Evaluation of the Curricula for In-Service Training of Primary School Teachers to Assess the Fulfillment of Curricular Objectives
English Abstract: This research aimed to evaluate the effectiveness of the curricula for in-service training of primary school teachers in I.R. Iran to assess the fulfillment of curricular objectives. In this evaluative research, various methods including library research, comparative-qualitative content analysis, and descriptive survey method were utilized. The statistical population of the study comprised the National Curriculum, Document of Theoretical Foundations of Fundamental Reform in Education, sources related to curriculum planning and educational evaluation, primary schools teachers in Rafsanjan who had passed about ninety percent of teachers' in-service training courses (321 individuals), as well as trainers of teacher training courses (N= 21). Total population sampling was used for the documents, teachers as well as trainers and convenience sampling was used for specialized sources. Data collection tools included note-taking cards, a researcher-devised check-list, a semi-structured interview and two researcher-devised questionnaires whose validity and reliability were approved. Klein’s nine elements of curriculum (1991) served as the evaluation criteria for the in-service curricula and 106 indicators were extracted from the documents. Experts' opinions were regarded as the criteria for the desirability of the indicators and the criteria. Results of the evaluation were indicative of the relative desirability of the programs in the fulfillment of curricular objectives.
Keywords: evaluation , curriculum , in-service training , primary school teachers , national curriculum .