نویسندگان:
محسن وحیدی بیدهندی1 ، رحمت الله علیرحیمی نطنزی2 ، اکرم عشقی3 .1کارشناسی ارشد مدیریت استراتزیک، دانشکده مدیریت دانشگاه پیام نور، ایران
2کارشناسی ارشد اخلاق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه پیام نور ایران
3دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوزی، دانشکده پیشرفت،دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران
چکیده فارسی: مطالعه برنامه ها و عملکرد اقتصادی در جوامع کنونی و بخصوص جوامع پیشرفته، نقش اجتناب ناپذیر اخلاق اسلامی را به عنوان یک خلا و نیاز نمایان می سازد این مقاله سعی دارد با ارائه یک چشم انداز جدید از تاثیر اخلاق در اقتصاد، زایش اقتصاد اسلامی را به عنوان نماد این تاثیر و اجرایی نمودن آن را به عنوان بهینه ترین عنوان راهکار برون رفت از شرایط کنونی اقتصاد جهانی تبیین نماید مقاله به بررسی تاریخی و پیشینه نقش و تاثیر اخلاق در اقتصاد به عنوان یک مقوله مهم و نزدیک به اقتصاد اسلامی پرداخته و سعی در بیان این موضوع دارد که در انتخاب بین اخلاق و اقتصاد که در جنبه سود و منفعت بیشترین تاثیر پذیری را دارد، انسان همیشه در اندیشه بهترین انتخاب بوده است و میزان اثرگذاری موضوع اخلاق در اقتصاد مقوله ایست که از بدو خلقت انسان به عنوان یکی از دغدغه های فکری و تاثیر گذار بر تصمیم گیریی های اقتصادی مطرح و و ترجیح هر یک بر دیگری بسته به حوزه اندیشه و نگرش فردی و اجتماعی در مقاطع زمانی متغیر می باشد و نیز به بیان تعاریف اخلاق و اقتصاد د رحوزه رفتار و اندیشه و عملکرد آن پرداخته، این مقاله در ادامه به بررسی اندیشه های وحیانی و روائی مطرح از سوی اندیشمندان اسلامی می پردازد و فرضیه مطروحه را به استناد و تاکید بر دلایل 1 وحیانی 2 روایی روایات ، احادیث و سنت اثبات می نماید مقاله در پایان پیشنهاد ایجاد محیط پژوهشی در راستای این موضوع را بخصوص در دانشگاهها از طریق ایجاد رشته اخلاق در اقتصاد با گرایش های قرآن و معارف اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مطرح می نماید