نویسندگان:
علیرضا گل محمدی1 ، حسن قربانی2 ، مجتبی سلطانی3 ، علی وقاری شورجه4 .1دانشجوی فوق لیسانس روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر
2دانشجوی دکترای رواشناسی، مدرس جهاد دانشگاهی کاشمر
3دکترای روانشناسی استاد دانشگاه علوم و تحقیقات
4دانشجوی دکترای حقوق، مدرس دانشگاه آزاد قوجان
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط اختلالات رفتاری و هوش هیجانی در میان دانش آموزان است هوش هیجانی معرف توانایی شخص در مواجهه و انطباق با فشارهای روانی می باشد روش ، در این مطالعه 420 دانش آموز مقطع راهنمایی به صورت تصادفی انتخاب شدند داده ها به وسیله آماره همبستگی و رگروسیون چند گانه تجزیه و تحلیل شد یافته ها بین اختلالات رفتاری با هوش هیجانی کل و مولفه های آن یعنی تنظیم هیجان، بیان و ارزیابی هیجان و بهره گیری از هیجان ارتباط منفی معنادار یافت شد همچنین مشخص شد که از بین مولفه های هوش هیجانی تنظیم هیجانات Beta =0/293 P > 0/000 توانایی پیش بینی معنادار اختلالات رفتاری رادارند بحث ارتباط مشاهده بین اختلالات رفتاری و هوش هیجانی به ویژه برای روانشناسان که در زمینه پیشگیری و درمان اختلالات رفتاری فعالیت می کنند تلویحات مهمی در بر دارد از آن جمله لزوم بکارگیری روش های ارتقای هوش هیجانی در مدل های ارائه شده برای پیشگیری و درمان اختلالات رفتاری را می توان نام برد